Individuální vzdělávání
Individuální vzdělávání je vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole. Legislativa umožňuje individuální vzdělávání na 1. stupni a s novelou školského zákona (zákon č. 178/2016 Sb.) nově i na 2. stupni základních škol.
-
povolení individuálního vzdělávání rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka.
-
Po dobu individuálního vzdělávání žáka je za žáka odpovědný zákonný zástupce.
-
Individuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž vyl přijat k plnění povinné školní docházky.
-
Nelze-li žáka hodnotit na konci příslušného pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, nejdéle do dvou měsíců po skončení pololetí.
-
Pokud má zákonný zástupce pochybnosti o správnosti hodnocení žáka, může do 8 dnů od konání zkoušek písemné požádat ředitele školy o přezkoušení žáka.
-
Individuální vzdělávání může zrušit ředitel školy.
-
Pokud ředitel školy rozhodne o ukončení individuálního vzdělávání žáka, zařadí žáka do příslušného ročníku základní školy. Toto platí i pro přerušení nebo ukončení individuálního vzdělávání.
-
Výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce, výjimkou jsou učebnice a základní potřeby.
Podmínky individuálního vzdělávání
-
je třeba vyplnit žádost o povolení individuálního vzdělávání
-
doložit vyjádření školského poradenského zařízení (PPP)
-
doložit dosažené vzdělání vzdělavatele (rodiče)
-
o povolení individuálního vzdělávání rozhoduje ředitelka školy, písemně vydává souhlas
Žádost zákonného zástupce o individuální vzdělávání musí obsahovat:
-
iniciály
-
uvedení období, ročníku, pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván
-
důvody pro individuální vzdělávání žáka
-
popis zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví
-
doklady osvědčující vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat
Přezkoušení a hodnocení
Individuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí školního roku zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné školní docházky. Termíny přezkoušení stanoví škola. Na hodnocení přinese zákonný zástupce (vzdělavatel) návrh vysvědčení. Ten, kdo provádí ve škole hodnocení žáka, návrh vysvědčení buď doporučí bez úprav, nebo v něm zdůvodní nějaké změny a předloží ke schválení řediteli školy.
Cílem přezkoušení je ověřit, zda:
-
byl žák v příslušném období vzděláván
-
došlo k rozvoji dovedností a vědomostí
-
dosáhl odpovídajících výsledků
-
probírané učivo odpovídá osnovám vzdělávacího programu
Přezkoušení má dvě části:
-
portfoliové hodnocení – rozhovor nad předloženými materiály s doplňujícími otázkami
-
osobní přezkoušení z hlavních předmětů – kombinace ústní a písemné zkoušky
Ředitel školy individuální vzdělávání zruší:
-
pokud nejsou zajištěny dostatečné podmínky ke vzdělávání, zejména podmínky materiální, personální a ochrany zdraví žáka
-
pokud zákonný zástupce neplní podmínky individuálního vzdělávání stanovené školským zákonem
-
pokud žák na konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl
-
na žádost zákonného zástupce žáka
Žádost o individuální vzdělávání